Як дізнатися потреби громади? Найперша відповідь, що спадає на думку – запитати. Але не все так просто. Треба розуміти, що питати, у кого, з якою метою.
Говорили про це під час ІІ модулю Школи адвокації та партисипації від Київського діалогу.
Тренеркою стала Юлія Федорова:
експертка з питань місцевого самоврядування та впровадження інструментів партисипації та електронного врядування;
тренерка Міжнародного республіканського інституту, тренерка з питань участі в процесі прийняття рішень на місцевому рівні в рамках проекту “Самоврядування для людей. Посилення потенціалу місцевого самоврядування та місцевої державної адміністрації у сфері співпраці з громадськістю”;
голова ГО Центр громадянських ініціатив ТІРА;
у минулому – депутатка Білгород-Дністровської міської ради.
Вона розказала, які методи дослідження потреб громади існують і чим вони відрізняються.
Окрім добре відомих публічних консультацій (у вигляді громадських слухань, зборів, «круглих столів», інтернет-конференцій, електронних консультацій та ін..) і опитувань, які використовуються у практиці громад, існують інші методи.
Менш поширені, але точно результативні:
фокус-групи – визначена кількість учасників збирається в одному місці: процесом керує модератор, який проводить обговорення відповідно до визначеного сценарію; між учасниками відбувається взаємодія, дискусіє, що помітно відрізняє цей спосіб від простого кількісного опитування;
мапування простору – це процес фіксації на мапі ресурсів громади, її знакових чи больових точок, створення її образу, який би демонстрував її особливості та потенціал. Йдеться про індивідуальні ресурси (таланти, вміння, знання та ін.), громадські (культурні та соціальні групи, волонтерські ініціативи, молодь, події/активності/заходи, команди, клуби) та інституційні (школи, бібліотеки, лікарні, інфраструктурні об’єкти та ін.). Це – свого роду громадське дослідження із залученням широкого кола мешканців, які визначають цінні якості свого ареалу проживання, вишукують можливості, діляться своїми відчуттями та ідеями;
«світове кафе» – фасилітаційна техніка, яка полягає в одночасній роботі кількох груп за окремими столами, ніби в кав’ярні. За кожним столом один учаснрик бере на себе функції «господаря», інші ж – «запрошені гості». Гості обговорюють проблему протягом визначеного періоду часу, господар фіксує все результати на великому аркуші. Потім гості переходять за інші столики, але господар лишається на місці, розповідаючи новоприбулим про всі ідеї, які були напрацьовані, та фіксуючи нові коментарі. Таким чином, усі учасники знайомляться з думками один одного, кожен має шанс висловитися. У підсумку відбуваються презентації від кожного столу та спільне обговорення;
Town Hall Meeting – передбачає обговорення важливих для громадськості питань на основі декількох попередньо підготовлених сценаріїв з одночасним відображенням на екранах позицій учасників; обговорення відбувається одночасно у кількох малих групах (по 10-12 осіб), у складі яких – громадськість, політики, експерти; обговорення всіх сценаріїв триває протягом 20 хв., думки учасників нотуються у режимі реального часу, після чого відбувається голосування за кращий сценарій.
Проведенням заходу робота не обмежується. Щоб досягти поставленої мети, протягом двох тижнів потрібно проаналізувати його перебіг, поспілкуватися з фасилітаторами, які відслідковували, як змінювалися думки і прагнення учасників, зібрати усі напрацювання, Далі коментарі та ідеї учасників мають стати основою для плану дій, аби досягти поставленої мети: підготовки документів, медійного висвітлення результатів заходу etc. Паралельно з процесом розробки нових політик варто розпочинати адвокаційну кампанію щодо рішення, проголосованого учасниками.
***
“Школа адвокації та партиципації” відбувається в рамках проєкту “Розбудова соціального капіталу громадських ініціатив в українських регіонах”, який реалізується Київським Діалогом за підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини. На Полтавщині проєкт реалізується спільно з Місцевою асоціацією органів місцевого самоврядування Асоціація відкритих міст

Підпишіться на розсилку новин